Nie trzeba specjalnie przekonywać do tego jak istotny jest sen dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Obok jedzenia i picia, to w zasadzie trzeci czynnik, który generuje nam rytm naszego dnia. Samo zapotrzebowanie na sen wynika z wielu czynników w skład których wchodzą miedzy innymi: uwarunkowania genetyczne, ewentualne choroby przewlekłe, dodatkowe dolegliwości (w tym infekcje), czy wiek. Co do tego ostatniego, to mamy jasny podział na ilość potrzebnego snu dla danej kategorii wiekowej.

Tak, czy inaczej niezależnie od wieku, płci, czy stanu zdrowia niedobór snu może mieć bardzo groźne skutki, zwłaszcza jeśli utrzymuje się przez dłuższy czas. W związku z tym postanowiliśmy powiedzieć nie tylko o samych efektach niedoboru snu, ale i jak walczyć z bezsennością.

O skutkach niedoboru snu ogólnie

Bo tak naprawdę efektów może być bardzo wiele, w większości są szkodliwe nie tylko dla naszego zdrowia, ale i życia. Jako pierwszy objaw zazwyczaj wymienia się bole głowy. Po krótkim czasie może następować również zaburzenia mowy i wzroku, gdzie niewyspany człowiek zarówno mniej logicznie myśli, ale też zaczyna mieć problemy z koncentracją i składnym wysławianiem się. Organizm traci odporność na infekcje, co może mieć szczególny wpływ w okresach wielu zachorowań. Człowiek ma gorszą pamięć w dodatku jest rozkojarzony, co może mu uprzykrzyć życie szczególnie w pracy, lub szkole. Brak snu, który trwa dłużej niż 5 dni jest bezpośrednim zagrożeniem naszego życia.

Podział na brak snu

Bo poszczególne objawy występują po określonej ilości nieprzespanych godzin. Brak snu po 24 godzinach objawia się przede wszystkim spadkiem energii i koncentracji, ale już po 36 godzinach wydajność organizmu spada aż czterokrotnie. Ponadto mogą pojawić się zaburzenia widzenia, słyszenia, a także nudności. Po 48 godzinach nasze ciało zaczyna przestawać prawidłowo funkcjonować. Szacuje się, że zachowuje się zupełnie tak jakbyśmy mieli w organizmie mniej więcej 1,5 promila alkoholu. Brak snu trwający dłużej niż 72 godziny może powodować utratę rzeczywistości, która z czasem może powodować utratę świadomości.

Brak snu, a depresja

Brak snu może powodować depresje, ale i depresja może powodować brak snu. My zajmiemy się drugą zależnością. W związku z tym jeśli problemy z zasypianiem utrzymują się dłużej, niż dwa-trzy tygodnie, dodatkowo towarzyszą nam takie objawy jak brak apetytu, ciągłe osłabienie, zły nastrój(ciągły smutek, lub lęki), czy dekoncentracja, to znak, że powinniśmy udać się do psychiatry. Powyższe objawy mogą być zarówno objawem niedoboru snu, jak i depresji, która jak już wyżej zostało wspomniane może bezsenność powodować.

Lekarz – psychiatra może przepisać leki, dodatkowo najczęściej zaleca konsultacje z terapeutą.

Higiena snu

Czyli jest to nic innego jak określone czynności, które możemy wykonywać w celu szybszego zasypiania. Po pierwsze – ostatni posiłek powinien być nie później, niż 2 godziny przed pójściem spać. Jeśli na kolacje pijesz herbatę, to czarną warto zamienić na zieloną. Przed pójściem spać komputer i telewizor warto też zamienić na książkę i relaksacyjną muzykę.

https://poduszki-ortopedyczne.pl/wp-content/uploads/2016/11/sen02.jpghttps://poduszki-ortopedyczne.pl/wp-content/uploads/2016/11/sen02-150x150.jpgadminSenbezsenność,niedobór snu,sen,zdrowieNie trzeba specjalnie przekonywać do tego jak istotny jest sen dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Obok jedzenia i picia, to w zasadzie trzeci czynnik, który generuje nam rytm naszego dnia. Samo zapotrzebowanie na sen wynika z wielu czynników w skład których wchodzą miedzy innymi: uwarunkowania genetyczne, ewentualne choroby przewlekłe,...porady i testy