Sen – wydaje się nam rzeczą tak naturalną, że większość z nas nie zastanawia się nad jej faktycznym znaczeniem, a co dopiero, by odpowiedzieć sobie na pytania jak i dlaczego śpimy. Wiemy bowiem, że dobry sen jest gwarancją wypoczynku w ciągu dnia. Tak jak jedzenie, czy picie sen jest niezbędnym elementem naszego życia. Sam w sobie jednak podzielony jest na poszczególne etapy o których postanowiliśmy powiedzieć nieco więcej poniżej.

Poszczególne fazy snu

Tak naprawdę proces naszego snu zaczyna się jeszcze zanim zaczniemy faktycznie śnić. A wspomniany etap, to moment, gdy kładziemy się do łózka. Wówczas nasz umysł relaksuje się, odpoczywa po wyczerpującym dniu, stopniowo się wyciszamy zaczynając zapadać sen. Ten etap trwa zazwyczaj nie dłużej, niż kwadrans.

Faza pierwsza – to moment, gdzie nasz umysł zaczyna produkować oderwane od rzeczywistości dźwięki i obrazy. W tym etapie zaczynamy tracić kontakt z rzeczywistością.

Faza druga, to nic innego jak pewnego rodzaju kontynuacja fazy pierwszej. W tym momencie zaczyna się wyłączenie świadomości.

Faza trzecia w swoim bezpośrednim znaczeniu wiąże się z fazą czwartą. Jest to moment, gdzie nasze ciało niemal całkowicie się relaksuje. Oddech staje się równy, ciśnienie coraz niższe. Co ciekawe obudzenie w tej fazie snu powoduje, że rano nie będziemy tego pamiętać, w dodatku w tym momencie jesteśmy nie tylko senni, ale i rozkojarzeni. Połączenie fazy trzeciej i czwartej zwany jest potocznie snem głębokim, który trwa około godziny.

Następnie można powiedzieć, że następuje efekt ,,odwróconej piramidy”, czyli poszczególne fazy idą od fazy 4 w górę. Pojawia się faza REM, nasz sen staje się płytki, przyspiesza nasz oddech, oraz bicie serca. Charakterystyczne tej fazy jest również szybka praca gałek ocznych. Aktywność naszego mózgu jest jednak tak wysoka, że zaczynamy odczuwać marzenia senne. Wszystko o czym śnimy staje się dla nas bardzo realne. W tym momencie, gdy zostajemy obudzeni doskonale pamiętamy swój sen. W tym momencie następuje powtórzenie całego cyklu od nowa.

Ważna informacja – powinniśmy budzić się pomiędzy cyklami, wówczas wtedy będziemy bardziej wypoczęci i zrelaksowani.

Co zaburza cały proces?

Oczywiście wszelkiego rodzaju zaburzenia snu wynikające zarówno z bezsenności, jak i koszmarów sennych. Prawidłowy przebieg cyklu utrudniają również wszelkiego rodzaju leki nocne związane chociażby z nerwicami, czy depresją. Co do samych faz snu, to możemy je usprawnić chociażby stosując treningi relaksacyjne, które spowodują, że nawet jeśli nasz sen zostanie w nieodpowiednim momencie przerwany, to nasz organizm będzie w stanie kontynuować poszczególne fazy snu.

Czym jest lunatykowanie?

Można powiedzieć, że jest to szczególna faza snu jaka może nam się przytrafić. Objawia się tym, że nasze ciało w czasie snu zaczyna wykonywać określone ruchy, czynności generowane przez sen, jednak cały proces dzieje się poza naszą świadomością. Lunatykowanie więc w praktyce może okazać się niebezpieczne.

https://poduszki-ortopedyczne.pl/wp-content/uploads/2016/11/sen01.jpghttps://poduszki-ortopedyczne.pl/wp-content/uploads/2016/11/sen01-150x150.jpgadminSenfazy snu,senSen – wydaje się nam rzeczą tak naturalną, że większość z nas nie zastanawia się nad jej faktycznym znaczeniem, a co dopiero, by odpowiedzieć sobie na pytania jak i dlaczego śpimy. Wiemy bowiem, że dobry sen jest gwarancją wypoczynku w ciągu dnia. Tak jak jedzenie, czy picie sen jest...porady i testy