Dlaczego śnimy? Są rzeczy, które są dla nas oczywiste. Jesteśmy świadomi tego, że jeśli się nie wyśpimy, to nie będziemy dobrze funkcjonować każdego dnia. Ale czy zastanawialiśmy się kiedyś dlaczego śpimy? Podobnie sytuacja wygląda jeśli chodzi o długość snu. Wielu z nas twierdzi, że dobrze wie, ile potrzebuje snu, by prawidłowo funkcjonować. Jak się okazuje jednak często to co twierdzimy jest sprzeczne z faktycznymi potrzebami naszego organizmu. W związku z tym postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej istocie snu i koncentrując się na mim w poszczególnych etapach naszego życia.

Mali ludzie śpią

Mówiąc mali mamy oczywiście na myśli noworodki, oraz niemowlaki. Bo to właśnie od narodzin do mniej więcej pięciu lat dziecko ma największe zapotrzebowanie na sen. W tym miejscu warto wspomnieć, że jeśli chodzi o ilość przespanych godzin, to specjaliści dzielą te kwestie na dwie kolumny – zalecaną i dopuszczalną ilość snu na dobę. I tak oto noworodek powinien przespać do nawet 17 godzin na dobę. Nie bez kozery więc mówi się, że małe dzieci ,,tylko jedzą i śpią”. W przypadku niemowlaka ilość godzin spada do 15, godzinę mniej ma przydzielone roczne dziecko, a przeciętny przedszkolak ma zalecane spanie około 13 godzin w ciągu doby.

Ciekawa sytuacja z nastolatkami

Co ciekawe, nastolatkowi powinni spać do 10 godzin na dobę, a zatem tylko godzinę mniej co dzieci w szkole podstawowej. Powodem jak się okazuje jest tu okres dojrzewania, który ma znaczący wpływ na pracę całego organizmy, stąd tak silne jego zapotrzebowanie na regeneracje. Jeśli chodzi o dopuszczalną ilość snu, to tu sytuacja jest następująca, dziecko w wieku szkolnym – do 12 godzin na dobę, natomiast nastolatek 11 godzin na dobę.

Dorośli potrzebują najmniej?

Co z medycznego punktu widzenia może być pewnego rodzaju paradoksem, bo przecież to właśnie dorośli wykonują najwięcej pracy w związku z pracą zawodową, czy wychowywaniem dzieci. Tu w grę wchodzi jednak największa siła i odporność całego organizmu. Co ciekawe jeśli chodzi o osoby dorosłe to mamy podział na młodego dorosłego (18-25 lat) i starszego dorosłego (26-64 lata). Co do dopuszczalnej ilości snu, to w pomięty jednym, a drugim przedziałem jest raptem godzina różnicy, gdzie dorośli z pierwszej grupy powinni spać do 11 godzin na dobę.

W przypadku osób starszych (po 65 roku życia), zalecana ilość snu to do 8 godzin na dobę, a dopuszczalna do 9.

Czym jest świadomy sen?

Z pewnością każdy z nas miał taką sytuacje, że swój sen najchętniej przedłużyłby, lub zwyczajnie zmienił bieg jego wydarzeń. Jak się okazuje jesteśmy w stanie mieć kontrolę nad własnym snem, co nazywane jest potocznie świadomym snem. Następuje on poprzez aktywność płata czołowego mózgu, który odpowiada za logiczne myślenie. W czasie przeciętnego snu ten odcinek z reguły zostaje uśpiony, pracując jednak nad własnym umysłem można sprawić, że uaktywnia się on nawet w czasie snu. Świadomy sen w wielu przypadkach jest pomocy w walce z koszmarami sennymi.

https://poduszki-ortopedyczne.pl/wp-content/uploads/2016/11/sen03.jpghttps://poduszki-ortopedyczne.pl/wp-content/uploads/2016/11/sen03-150x150.jpgadminSensen,sen dorosłych,sen dzieciDlaczego śnimy? Są rzeczy, które są dla nas oczywiste. Jesteśmy świadomi tego, że jeśli się nie wyśpimy, to nie będziemy dobrze funkcjonować każdego dnia. Ale czy zastanawialiśmy się kiedyś dlaczego śpimy? Podobnie sytuacja wygląda jeśli chodzi o długość snu. Wielu z nas twierdzi, że dobrze wie, ile potrzebuje snu,...porady i testy